Kursus: Hvordan taler vi om bæredygtighed?

Actions Panel

Kursus: Hvordan taler vi om bæredygtighed?

Få dybdegående viden om, hvordan I kan og må kommunikere om bæredygtighed. Skab en parlør til jeres fremtidige markedsføring.

When and where

Date and time

Location

Bæredygtig Herning 1 Gl Skolevej 7400 Herning Denmark

Map and directions

How to get there

About this event

  • 21 days 3 hours
  • Mobile eTicket

Hvad må man, når det gælder kommunikation om bæredygtighed i virksomheder? Hvordan undgår man faldgruber omkring greenwashing?

Det kan være en jungle at finde rundt i, og derfor afholder Bæredygtig Herning for anden gang det praksisnære, inspirerende og deltagerinvolverende kursus "Hvordan taler vi om bæredygtighed? Introduktion til det kommunikative samfundsansvar" á 4 kursusgange.

Du kommer til at gå i dybden med lovgivning, regler og retningslinjer inden for miljømarkedsføring/bæredygtighedskommunikation, får hjælp til at definere din virksomheds eller organisations sprog, og kommer til at arbejde med at skabe en parlør for fremtidig markedsføring.

Hvad lærer du på kurset?

  • At skabe nogle tydelige principper for jeres kommunikation om bæredygtighed, som du fremover vil kunne bruge i al jeres markedsføring
  • At forstå dansk og international lovgivning inden for såkaldt miljømarkedsføring, så du ikke er i tvivl om, hvad I må og ikke må kommunikere
  • Inspiration til, hvordan I uddanner jeres kunder i at bidrage til at drive forandring

Undervejs i kursusforløbet vil du og dine medkursister udvikle jeres egne interne parlører, som kan guide jeres interne og eksterne kommunikation. Oplægsholder Tanja Gotthardsen kommer løbende med råd og vejledning til, hvordan jeres parlør kan udformes.

Hvornår?

  • Torsdag d. 23. februar 2023 kl. 9.00-12.00
  • Torsdag d. 2. marts 2023 kl. 9.00-12.00
  • Torsdag d. 9. marts 2023 kl. 9.00-12.00
  • Torsdag d. 16. marts 2023 kl. 9.00-12.00

Pris for kurset:

Medlem af Bæredygtig Herning: 3500 kr. ekskl. moms pr. organisation (max 3 personer pr. organisation)

Medlem af Erhvervsrådet Herning & Ikast-Brande: 3500 kr. ekskl. moms pr. organisation (max 3 personer pr. organisation)

Ikke-medlem af Bæredygtig Herning eller Erhvervsrådet Herning & Ikast-Brande: 7000 kl. ekskl. moms pr. organisation (max 3 personer pr. organisation)

Kursusgang 1: Torsdag d. 23. februar kl. 9-12:

“Hvordan taler vi om bæredygtighed?” - Introduktion til det kommunikative samfundsansvar

På denne session dykker vi ned i begreberne fra forbrugerombudsmandens vejledninger, herunder særligt forskellen på generelle og konkrete påstande, samt dokumentationskrav og -former; Vi bevæger os videre fra deciderede bæredygtighedspåstande til andre typer miljømæssige og etiske påstande, samt hvordan vi kan styrke vores indsatser ved at blive skarpe på, hvad vi kan og ikke kan sige om dem; og så tager vi en introduktion til den parlør, I skal arbejde på i forløbet.

Kursusgang 2: Torsdag d. 2. marts kl. 9-12:

“Hvordan engagerer vi vores kunder?” - Forventninger, adfærd og formidling

At uddanne kunder og interessenter er en essentiel komponent i det kommunikative samfundsansvar - et ansvar der, omend ofte overset, bærer på enormt potentiale. På denne session tager vi derfor et deep dive ned i jeres målgrupper, deres udtrykte forventninger og deres adfærd, samt hvordan I kan møde dem med henblik på at drive forandring.

Kursusgang 3: Torsdag d. 9. marts kl. 9-12:

"Hvordan kommunikerer vi vores målsætninger?" + bæredygtighedskommunikation i et europæisk og internationalt perspektiv

På kursets tredje session zoomer vi ind på, hvordan man kan kommunikere sine målsætninger og vise fremsynethed i henhold til lovgivningen - uden at love for meget.

Men én ting er også, at kommunikere til det danske marked – men hvad sker der, når man gerne vil kommunikere sine indsatser til internationale markeder? Had skal man holde sig for øje her? Hvordan undgår man ikke lade sig overvælde af de mange regler? Og hvordan gør man det bedst, hvis man har certificeringer eller standarder, man gerne vil kommunikere?

Kursusgang 4: Torsdag d. 16. marts kl. 9-12:

Fremlæggelse af parlør, erfaringsudveksling og forløbsafslutning

På forløbets sidste session fremlægger I jeres parlør samt læring fra forløbet, og vi vil især have fokus på videndeling og erfaringsudveksling. Her vil der være rig mulighed for at medbringe et kommunikations-dilemma eller en udfordring, I gerne vil have andres input på. Samtidigt skal vi også tale om, hvor og hvordan parløren kan aktiveres og udvides, således at den bliver et solidt aktiv i jeres fremadrettede indsatser og kommunikation.

Hjemmearbejde:

I forbindelse med kurset udstikkes enkelte hjemmeopgaver, som deltagerne kan arbejde med mellem kursets sessions. Vi anbefaler derfor, at man afsætter min. 1-2 timer til dette arbejde imellem de respektive sessions. Hvor meget tid, der allokeres, vil dog være op til den deltagende virksomhed eller organisation, og deres muligheder og behov.

Om underviseren:

Tanja Gotthardsen er selvstændig rådgiver, foredragsholder og aktivist, og driver rådgivningsvirksomheden Continual. Hun arbejder i spændfeltet mellem ambitiøse virksomheder og kritiske forbrugere, og i samarbejde med bl.a. Forbrugerrådet Tænk og en række internationale NGO’er skubber hun på for progressiv lovgivning, der fremmer grøn omstilling såvel som social ansvarlighed.

Anbefalinger af kurset

Kurset blev første gang afholdt i september 2022 med en gennemsnitlig bedømmelse på 9,3 points ud af 10.

Tidligere kursister har bl.a. sagt:

Hvorfor skal andre virksomheder være med til et lignende fremtidigt kursus?

"Kommunikation om bæredygtighed kræver forsigtighed og omhu - ellers risikerer vi, at skade og udhule tilliden til den omstilling vi er i gang med og som vi skal lykkes med. Det har vi et ansvar for at sikre ikke sker. Derfor bør andre virksomheder tage dette kursus."

"Det har været vildt givende at sparre med de øvrige deltagere om vores forskellige måder at gribe arbejdet an på samt få idéer og input at arbejde videre med."

Hvad har været den største øjenåbner for dig på kurset?

"Hvor mange der slet ikke har styr på det at kommunikere deres bæredygtige tiltag ud uden at "greenwashe". I har simpelthen udviklet en lille anti-greenwashing pitbull i mig."

Kursus: Hvordan taler vi om bæredygtighed? image

Foto: Lenka Simkova