Kursus: Fra greenwashing og greenhushing til ansvarlig kommunikation

Kursus: Fra greenwashing og greenhushing til ansvarlig kommunikation

Actions and Detail Panel

Free

Date and time

Location

Bæredygtig Herning

1 Gl Skolevej

7400 Herning

Denmark

View map

Skab jeres egen parlør, som kan guide virksomhedens interne og eksterne kommunikation om bæredygtighed. Forstå regler og lovgivning.

About this event

Hvad må man, når det gælder kommunikation om bæredygtighed i virksomheder? Det kan være en jungle at finde rundt i, og derfor afholder Bæredygtig Herning et kursus á 4 kursusgange, hvor du kan gå i dybden med lovgivning, regler og retningslinjer inden for miljømarkedsføring/bæredygtighedskommunikation og skabe din egen parlør for virksomhedens fremtidige markedsføring.

Hvad lærer du på kurset?

  • At skabe nogle tydelige principper for jeres kommunikation om bæredygtighed, som du fremover vil kunne bruge i al jeres markedsføring
  • At forstå dansk og europæisk lovgivning inden for miljømarkedsføring, så du ikke er i tvivl om, hvad I må og ikke må kommunikere
  • Hvordan I uddanner jeres kunder i at bidrage til at drive forandring

Undervejs i kursusforløbet vil du og dine medkursister udvikle jeres egne interne parlører, som kan guide virksomhedens interne og eksterne kommunikation. Oplægsholder Tanja Gotthardsen har formuleret teksterne, så du ret nemt kan overføre det til noget konkret markedsføringsmateriale.

Hvornår?

  • Torsdag d. 1. september 2022 kl. 9.00-12.00
  • Torsdag d. 8. september 2022 kl. 9.00-12.00
  • Torsdag d. 15. september 2022 kl. 9.00-12.00
  • Torsdag d. 22. september 2022 kl. 9.00-12.00

Pris for kurset:

Medlem af Bæredygtig Herning: 3500 kr. ekskl. moms pr. organisation (max 3 personer pr. organisation)

Medlem af Erhvervsrådet Herning & Ikast-Brande: 3500 kr. ekskl. moms pr. organisation (max 3 personer pr. organisation)

Ikke-medlem af Bæredygtig Herning eller Erhvervsrådet Herning & Ikast-Brande: 7000 kl. ekskl. moms pr. organisation (max 3 personer pr. organisation)

Beløbet faktureres først, når kursusforløbet går i gang

Kursusgang 1: Torsdag d. 1. september kl. 9-12: “Hvordan taler vi om bæredygtighed?” - Introduktion til det kommunikative samfundsansvar

På denne session genbesøger vi begreberne og forbrugerombudsmandens Kvikguide, herunder særligt forskellen på generelle og konkrete påstande, samt dokumentationskrav og -former; Vi bevæger os videre fra deciderede bæredygtighedspåstande til andre typer miljømæssige og etiske påstande, samt hvordan vi kan styrke vores indsatser ved at blive skarpe på, hvad vi kan og ikke kan sige om dem; og så tager vi en introduktion til den parlør, I skal arbejde på i forløbet.

Øvelse og/eller hjemmearbejde: Kortlægning - hvad kan vi dokumentere? + Opstart på parlør

Kursusgang 2: Torsdag d. 8. september kl. 9-12: “Hvordan engagerer vi vores kunder?” Forventninger, adfærd og formidling

At uddanne kunder og interessenter er en essentiel komponent i det kommunikative samfundsansvar - et ansvar der, omend ofte overset, bærer på enormt potentiale. På denne session tager vi derfor et deep dive ned i jeres målgrupper, deres udtrykte forventninger og deres adfærd, samt hvordan I kan møde dem med henblik på at drive forandring.

Øvelse og/eller hjemmearbejde: Undersøgelse - hvem er vores kunder/ interessenter? Hvad er de optaget af? Og hvad vil vi gerne lære dem, som led i at løfte vores samfundsansvar? + evt. tilretning af parlør på baggrund af nye indsigter.

Kursusgang 3: Torsdag d. 15. september kl. 9-12: Bæredygtighedskommunikation i et europæisk og internationalt perspektiv: Sprogbrug, lovgivning og licensregler

Én ting er, hvordan man kommunikerer sine indsatser i henhold til dansk miljømarkedsførings-lovgivning - men hvad nu, hvis man også beskæftiger sig med internationale markeder? Hvad skal man så holde sig for øje? Og hvordan gør man det bedst, hvis man har certificeringer eller standarder, man gerne vil kommunikere? Det tager vi en solid introduktion til under denne session.

Øvelse og hjemmearbejde: Tilretning af parlør på baggrund af nye indsigter.

Kursusgang 4: Torsdag d. 22. september kl. 9-12: Fremlæggelse af parlør, erfaringsudveksling og forløbsafslutning

På forløbets sidste session fremlægger I jeres parlør samt læring fra forløbet, og vi vil især have fokus på videndeling og erfaringsudveksling. Her vil der være rig mulighed for at medbringe et kommunikations-dilemma eller en udfordring, I gerne vil have andres input på. Samtidigt skal vi også tale om, hvor og hvordan parløren kan aktiveres og udvides, således at den bliver et solidt aktiv i jeres fremadrettede indsatser og kommunikation.

Om oplægsholderen:

Tanja Gotthardsen er selvstændig rådgiver, foredragsholder og aktivist, og driver rådgivningsvirksomheden Continual. Hun arbejder i spændfeltet mellem ambitiøse virksomheder og kritiske forbrugere, og i samarbejde med bl.a. Forbrugerrådet Tænk og en række internationale NGO’er skubber hun på for progressiv lovgivning, der fremmer grøn omstilling såvel som social ansvarlighed.

Kurset afholdes i forlængelse af det åbne event "Undgå greenwashing: sådan kommunikerer du ansvarligt om bæredygtighed", som blev afholdt i maj 2022.

Share with friends

Save This Event

Event Saved